Doradztwo zawodowe
Pani mgr Agnieszka Paja
1.TERMINY REKRUTACJI /OFERTA
2. BAROMETR ZAWODÓW.
3. FILMY ANIMOWANE O WYBORZE SZKOŁY I ZAWODU.
https://doradztwo.ore.edu.pl/filmy-animowane-o-wyborze-szkoly-i-zawodu/
4. INFORMATOR O SZKOŁACH.
https://www.ko.rzeszow.pl/bazy/informator/sp/
5. TEST PREDYSPOZYCJI ZAWODOWYCH.
http://kompetencjometr.mlodziwlodzi.pl/ankieta.html?start=1
6. MAPA KARIER.
7. SZKOŁY ŚREDNIE.
https://www.youtube.com/watch?v=R1AlZ4YSwCQ
https://www.nowaera.pl/szkola-srednia-bez-tajemnic/wybor-szkoly
https://www.nowaera.pl/szkola-srednia-bez-tajemnic/jakie-technikum
https://www.nowaera.pl/szkola-srednia-bez-tajemnic/przedmioty-rozszerzone
https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/informator-o-zawodach-szkolnictwa-branzowego.pdf
8. Wybierz swoją przyszłość - Informator edukacyjny Powiatu jasielskiego dla absolwentów szkół podstawowych
https://sp11jaslo.szkolnastrona.pl/container/INFORMATOR-PDF-compressed-(1)%20(1).pdf?noc=1701362706
Dla rodzica
Rodzic — pierwszy doradca.
Rodzina stanowi dla dziecka najważniejszy (przynajmniej do pewnego momentu) punkt odniesienia w rozumieniu świata, także tego związanego z pracą zawodową, wykonywaniem zawodu czy uczeniem się.
Pochodzenie społeczne rodziców, ich doświadczenia zawodowe, tradycje zawodowe w rodzinie, wartości wyznawane przez rodziców, ich aspiracje życiowe/zawodowe, postawy i nastawienie do rzeczywistości – to te czynniki, które niejednokrotnie rzutują na to, co myślą, co mówią i na co decydują się uczniowie, dokonując wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej.
To, co mówią rodzice, w jaki sposób oceniają zawody, które biorą pod uwagę dzieci, może zdecydowanie odbić się na decyzjach dzieci. Informacje przekazywane przez rodziców o zawodach, szkołach, pracy zawodowej to często pierwsze źródło informacji, któremu uczniowie z zaufaniem przyklejają etykietę „wiarygodne”.
To właśnie rodzice – w sposób świadomy bądź nieświadomy – przekazują informacje swoim dzieciom przez pryzmat swojej wiedzy i własnych doświadczeń. Uczeń często to, co otrzymał od rodziców, może traktować jako coś naturalnego, oczywistego, prawdziwego i nie budzącego wątpliwości.
Rodzice mają bardzo duży wpływ na rozwijanie preferencji zawodowych swojego dziecka!
Oto wskazówki, w jaki sposób można wspierać dziecko w procesie przygotowania go do podjęcia decyzji edukacyjnych i zawodowych:
- Obserwuj, jakie zajęcia pozaszkolne dziecko lubi, co je pasjonuje, zajmuje, ciekawi. Zainteresowanie przedmiotami szkolnymi, zajęciami pozalekcyjnymi mogą być kopalnią wiedzy o jego pasjach. Towarzyszenie mu w codziennych obowiązkach pozwala na dostrzeżenie fazy marzeń — zawodowych fantazji („będę piosenkarką, modelką”) poprzez fazę zainteresowań („interesuje mnie matematyka”) do krystalizacji pomysłów, skonstruowania projektu swojej kariery zawodowej („interesują mnie samochody, zatem będę mechanikiem samochodowym, potem diagnostą”).
- Słuchaj i rozmawiaj z dzieckiem, traktuj go jak partnera w rozmowie, dowiedz się, jakie ma pomysły, swoje propozycje na przyszłość.
- Motywuj dziecko do samodzielnego podejmowania decyzji.
- Korzystaj z pomocy specjalisty — doradcy zawodowego, współpracuj z nim, w razie potrzeby. Dostarczysz mu wielu ciekawych spostrzeżeń na temat swojego dziecka, informacji, które mogą być bardzo istotne podczas podejmowania przez dziecko decyzji edukacyjno-zawodowej. Uzyskasz także informacje o spostrzeżeniach na temat swojego dziecka, które doradca ma dzięki obserwacjom podczas zajęć lekcyjnych z zakresu doradztwa zawodowego.
Kilka kroków prowadzących do wsparcia decyzji o wyborze przyszłej ścieżki edukacyjnej i zawodowej Twojego dziecka:
Krok pierwszy— wspieraj dziecko w odkrywaniu siebie, jego zasobów, szczególnie tych, które warto wziąć pod rozwagę w procesie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowej.
Krok drugi— wspieraj dziecko w szukaniu i analizowaniu zasobów informacji o sieci edukacyjnej w bliższym i dalszym otoczeniu.
Krok trzeci— wspieraj w szukaniu i analizowaniu zasobów informacji zawodowej, zwłaszcza tej dotyczącej wiedzy o zawodach
Krok czwarty—wspieraj w wyborze szkoły ponadpodstawowej/ uczelni wyższej (słuchaj, wypowiadaj swoje opinie, pobudzaj do refleksji, nie narzucaj własnego zdania)
Krok piąty — wspieraj w planowaniu przyszłości, formułowaniu celów, podejmowaniu finalnych decyzji